Afgelopen maandagavond zijn in Nederland ook de regels met betrekking tot het gebruik van sportaccommodaties nader aangescherpt. Deze regels gelden in elk geval tot 6 april a.s. maar verwacht wordt dat deze termijn zal worden verlengd. Op last van de gemeente is ook het gebruik van de velden van SV Delden, zoals tot nu toe door de jeugd volop gedaan werd, niet meer toegestaan.

Verder gaat het om de volgende maatregelen:

• Alle sportclubs en sportvoorzieningen zijn dicht;
  • Er vinden geen georganiseerde sportactiviteiten plaats, ook niet in de openbare ruimte;
  • Sporten in de openbare ruimte is toegestaan in een groep van maximaal 3 personen waarbij de 1,5 meter afstand in acht genomen dient te worden;
  • Op bovenstaande wordt gehandhaafd eventueel met geldboetes;
  • Voor de topsport wordt geen uitzondering gemaakt en gelden ook bovenstaande maatregelen;

Met de maatregelen om verdere uitbraak van het Corona virus te voorkomen is niet alleen ons geliefde voetbal stil komen te liggen, maar is ons hele dagelijks leven op zijn kop gezet.
Voetbal is normaal gezien voor velen van ons één van de belangrijkste bijzaken in het leven, maar nu de gezondheid van velen op het spel staat is voetbal ineens niet meer belangrijk.

In deze bizarre tijd missen we veel meer dan alleen het voetbal op zich, ook de sociale contacten staan nu op een laag pitje; geen trainingen en wedstrijden meer, maar ook geen ouders langs de lijn op zaterdag en geen gezellig druk sportpark de Mors op zondag. De kantine blijft dicht, er is geen kaartavond of bingo. De activiteiten voor de jeugd zijn afgelast en de anders zo actieve vrijwilligers blijven thuis. Allemaal noodzakelijke besluiten, want gezondheid gaat voor, maar daarom niet minder vervelend en ingrijpend.

Op het moment van schrijven is er nog veel onduidelijk over de duur van de maatregelen en of, hoe en wanneer er weer gevoetbald gaat worden. Duidelijk is wel dat alle bijeenkomsten en evenementen tot tenminste 1 juni niet doorgaan. Voor de hand liggend is dat er tenminste tot die tijd ook niet gevoetbald wordt, maar de KNVB geeft aan dat de maatregelen voor de sportverenigingen in eerste instantie tot 6 april gelden. Zodra er meer duidelijkheid is vanuit de KNVB zullen we dat uiteraard ook via onze kanalen melden.

Deze situatie maakt één ding extra duidelijk: SV Delden is meer dan een voetbalvereniging, SV Delden verenigt mensen. Nu we elkaar fysiek even niet kunnen treffen, moeten we elkaar ook blijven steunen en op andere manieren contact houden. Mooi om zien hoe dat al veel gedaan wordt en hoe andere initiatieven ontstaan. Zo doet een aantal (jeugd)leden mee aan de #stayathomechallenge door filmpjes te posten op social media waarin thuis wordt hoog gehouden met WC rollen. Deze filmpjes staan ook op het Instagram account van SV Delden.

In deze onzekere tijd is er één ding zeker: op enig moment wordt voetbal weer de belangrijkste bijzaak in het leven en is Corona weer gewoon een lekker fris biertje. We hopen iedereen dan in goede gezondheid weer te treffen op sportpark De Mors. Tot die tijd: pas goed op jezelf en op elkaar!

Namens het bestuur,
Hans van Laarhoven