Vier Deldense sportverenigingen: volleybalvereniging Devoc, handbalvereniging DHV, korfbalvereniging D.K.V. Zwart-Wit, voetbalvereniging SV Delden én de SBR (eigenaar van o.a. zwembad De Mors en sporthal De Reiger) gaan intensief samenwerken op het sportcomplex De Mors aan de Sportlaan. Woensdag 4 februari hebben, in het bijzijn van de wethouders Van Zwanenburg en Scholten van de gemeente Hof van Twente, de vijf voorzitters hiervoor een intentieverklaring ondertekend. Op dit moment zijn er ongeveer 1700 sporters op de Mors en komen er jaarlijks meer dan 130.000 zwemmers en overige bezoekers op het complex. De ‘Morspartners’ willen ervoor zorgen dat De Mors ook in de toekomst een aantrekkelijke plek blijft voor sport, spel en recreatie. Op die manier leveren de verenigingen een bijdrage aan een leefbaar, gezond en fit Delden.

Optimaal gebruik van de buitenlocaties én duurzame en gezamenlijke inzet van de vele vrijwilligers is een belangrijk uitgangspunt in de samenwerking. Daarnaast onderzoeken de verenigingen de mogelijkheid om een binnensportaccommodatie te realiseren op het sportcomplex. Dit ter vervanging van de huidige sporthal die niet meer voldoet aan de gestelde eisen. In de loop van dit jaar presenteren de verenigingen een uitgewerkt voorstel met een financiële onderbouwing.

“De samenwerking van de Morspartners sluit prima aan bij de Accommodatievisie van de gemeente Hof van Twente”, aldus wethouder van Zwanenburg. “Als gemeente geven we hierin aan dat multifunctioneel gebruik van sportvoorzieningen een belangrijk uitgangspunt is.”  Ook wethouder Scholten is positief over het gepresenteerde plan: “De kernwaarden zijn aanwezig: ambitie, samendoen en lef hebben.” Zo  zijn er ook contacten met de overige verenigingen op de Mors zoals bijvoorbeeld Tennis Club Delden  en Jeu de boule vereniging Le Biberon.

Naast het multifunctioneel gebruik van de binnen- en buitensportvoorzieningen en de efficiency die daarmee bereikt kan worden, hebben de partijen in de intentieovereenkomst onder meer afgesproken dat ze samenwerking gaan zoeken met commerciële partijen. Wethouder Van Zwanenburg begrijpt dit: “Het is te mooi om hier niet mee de boer op te gaan”. Ook willen ze gezamenlijke activiteiten organiseren, waarbij elke vereniging wel heel duidelijk zijn eigen identiteit behoudt. Een voorbeeld hiervan is  de eerste gezamenlijke open dag die in augustus 2015 staat gepland.