Winnaars Mösbokaal 2016: Erwin Extercatte, Ruben Klumpers, Scott Wold, Gerrit Naafs, Luuk Börgeling

Zaterdagavond 9 januari was Sporthal De Reiger het strijdtoneel voor de senioren – dames en heren – van SV Delden, voor de traditionele strijd om de Mösbokaal. Evenals voorgaande jaren waren de mannen wederom verdeeld over acht teams in twee poules, waarbij de nummers 1 en 2 van de poules via kruisfinales zich konden plaatsen voor de finale. De dames speelden in drie teams een volwaardige competitie.

Bij zowel de dames als de heren deden de A en B junioren mee – en niet onverdienstelijk. Deze jonge deelnemers wisten het niveau (en de doelpunten) behoorlijk op te krikken ten opzichte van voorgaande jaren. Dat gold dus ook voor de meiden uit de A-jeugd. Ze wisten zich in het toernooi goed staande te houden en namen in verschillende wedstrijden zelfs het voortouw.

Het toernooi was bij zowel de dames als de heren van begin tot eind razend interessant en spectaculair. Bijkans uniek in de historie van de Mösbokaal: geen enkele wedstrijd is in een bloedeloze 0-0 geëindigd, geen enkele wedstrijd is zelfs in een gelijkspel geëindigd, niet in de competitie van de dames, niet de poulefase en zelfs niet in de halve finales of de finale.

De strijd bij de dames was snel beslist. Al in de voorlaatste wedstrijd wist team 3 – Leonie Groothuis, Tineke Pluijgers, Elke Broenink, Caby Vos, Jobke Eijsink en Lisanne de Graaf – zich tot kampioen te kronen, met drie klinkende overwinningen op rij.

Bij de heren daarentegen was het ongekend spannend, met name in poule A. Daar was team 1 kansloos, maar nadat de rook rondom de laatste wedstrijden was opgetrokken, bleken teams 2, 3 en 4 allemaal op 6 punten te staan. Dus kwam het op doelsaldo aan: +2 voor team 2, met 6 voor en 4 tegen, +3 voor team 3 met 7 voor en 4 tegen en ook team 4 had +3, maar omdat zij 8 doelpunten gescoord hadden mochten zij zich tot winnaar van de poule kronen.

Via de kruisfinales wist team 4 zich naar de finale te knokken. Maar daarin werden ze met 4-0 afgeslacht door team 6, dat ook al in de poulefase heer en meester was geweest. Namens team 6 mocht A1-speler Luuk Börgeling de cup met de niet-zo-grote oren boven het hoofd houden om het kampioenschap temidden van de andere teams gezellig na te vieren in café de Boemel.