Met de huidige coronamaatregelen van het kabinet is het de amateurs niet toegestaan om na 17.00 uur te sporten, terwijl trainen voor die tijd voor veel kinderen en de meeste volwassenen doordeweeks niet haalbaar is. In het weekend kan er wel door iedereen worden gevoetbald, maar dat is niet in alle gevallen verantwoord als er verder niet wordt getraind. Deze maatregel blijft dan ook lastig uit te leggen, ook omdat sporten juist gezond is.

Een motie in de tweede kamer om sporten na 17:00 toch mogelijk te maken kreeg deze week helaas geen meerderheid. De KNVB heeft daarop advies aangevraagd bij het Voetbal Medisch Centrum over het spelen van wedstrijden in het weekend, terwijl er doordeweeks niet getraind kan worden. Hierbij is er onderscheid gemaakt tussen prestatief (A-categorie) en recreatief voetbal (B-categorie). Bij het eerste is de intensiteit bij wedstrijden hoog en dient de training als tactische maar ook fysieke voorbereiding. Niet trainen bij deze groep zou voor een langere periode zeer onlogisch en onverantwoord zijn. Bij het recreatief voetbal ligt de intensiteit bij wedstrijden aanmerkelijk lager. Trainen gebeurt minder frequent en minder intens. Als je voor deze categorie niet alleen de trainingen maar ook nog de wedstrijden schrapt, dan loop je het risico op bewegingsarmoede.

Altijd voetballen mits dat verantwoord is; de KNVB wil vooral in mogelijkheden blijven denken en tevens het medische advies leidend laten zijn bij de beslissing over de aankomende programma’s. Voor de A-categorie is daarom besloten om vanaf maandag 6 december de competities tot aan de winterstop stil te leggen. Mochten teams toch tussen 05.00 en 17.00 uur kunnen trainen en het hierdoor verantwoord vinden om op vrijwillige basis wedstrijden te spelen, dan kan dit in onderling overleg worden geregeld. In de B-categorie blijft het programma voor 11, 12, 18 en 19 december staan, zodat circa 85% van de amateurvoetballers in elk geval eenmaal per week kan sporten.

Het doel is om alle competities na de winterstop (half januari 2022) te hervatten, maar uiteraard is dat afhankelijk van de ontwikkeling van het coronavirus in Nederland en de maatregelen van het kabinet.

Voor SV Delden betekent dit besluit dat SV Delden 1 tenminste tot na de winterstop geen competitie  speelt. De eerste wedstrijd na de winterstop is dan de derby op 23 januari tegen Rood Zwart, mits de competitie dan kan worden hervat.

Voor alle overige senioren en junioren teams gaat de compeititie vooralsnog wel gewoon door. Hou de website en voetbal.nl app in de gaten voor afgelastingen.

Blijven bewegen is heel erg belangrijk, juist nu tijdens deze gezondheidscrisis. Het is daarom erg jammer dat juist de amateursport hard geraakt wordt met deze maatregelen.