Jan Vriezekolk, clubman in hart en nieren

Jan Vriezekolk werd in 1948 geboren te Lettele, een klein Sallands plattelandsdorp. Daar heeft hij zijn jeugd doorgebracht. Na omzwervingen in Gorssel en Amsterdam verhuisde hij op zijn 27e naar het mooie Twente. Hij trouwde met Joke en ging in Delden wonen. Samen kregen ze hun kinderen Mieke en Martijn.

Voordat Jan bij SV Delden kwam voetballen, had hij alleen nog maar gehandbald. In zijn handbalperiode was hij altijd keeper, dus toen hij bij SV Delden kwam, trok hij al snel de keepershandschoenen aan. Jan heeft gedurende een heel aantal jaren gekeept in het vierde en vijfde en heel af en toe in het derde elftal. Zijn elftal was in die tijd het eerste team met shirtreclame, uiteraard van “Sigarenmagazijn Vriezekolk”. Jan bestierde immers jarenlang een sigarenwinkel aan de Ranninkstraat in Delden. Later opende hij de deuren van een kantoorboekhandel aan de Langestraat. Hier was Jan zo druk mee, dat hij zijn kicksen aan de wilgen hing, het risico op blessures was hem te groot.

Jan zijn betrokkenheid bij SV Delden was groot, reeds in 1978 nam hij zitting in het hoofdbestuur. De eerste bestuursjaren als algemeen bestuurslid is hij met name druk geweest met het toenmalige nieuwe clubhuis. Een mooie kantine, vier kleedkamers en een echte bestuurskamer waren het resultaat van samen de schouders eronder. In 1982 nam Jan de secretarisrol over van Derk Jan Tuitert. Maar liefst 19 jaren vervulde hij deze rol met verve. In de hoedanigheid van bestuurslid, maar ook als rasechte voetballiefhebber, kwam hij elke zondagmiddag bij het eerste elftal van SV Delden kijken. Samen met zijn trouwe viervoeter Quantos genoot hij met volle teugen van een middagje langs de lijn. Een trotse voetbalvader was hij natuurlijk toen zoon Martijn zijn debuut maakte in het eerste elftal. Een ander sportief hoogtepunt was voor hem ongetwijfeld het kampioenschap van ons vlaggenschip tijdens het 75-jarig jubileum in 1998.

In 2001 werd Jan voorzitter van SV Delden. Als voorzitter roemde hij het gemoedelijke, kleinschalige van SV Delden, al zag hij ook de beperkingen hiervan. Onder zijn leiding werd de aandacht vol ingezet op de jeugd, waardoor hij, na een aantal moeilijke jaren het ledental bij de jeugd weer flink zag groeien.

In 2007 zette Jan een punt achter zijn tijd als voorzitter en droeg het stokje over aan Hans van Laarhoven. Bij het afzwaaien werd Jan door de leden van SV Delden benoemd tot erelid. Een titel die hij zeer verdiend heeft en door hem ook zeer gewaardeerd werd. De laatste jaren zagen we Jan veel minder bij zijn clubje. Zijn afnemende gezondheid was hier mede debet aan.

Mede dankzij Jan is SV Delden een club geworden zoals het nu is… een bloeiende familievereniging die vooruit kijkt naar de toekomst, het samenwerken met anderen waardeert en het kleinschalige van de eigen vereniging roemt.

De leden en bestuur van SV Delden wensen Joke, Mieke en Jeroen, Martijn en Piroschka en de kleinkinderen heel veel sterkte toe.