Sinds het seizoen 2000/2001 organiseert een aantal regionale clubs waaronder Bornerbroek, BVV Borne, Zenderen Vooruit, VV Buurse, VV Bentelo, BSC Unisson, WVV’34 (Hengevelde), TVO Beckum, VV Hoeve Vooruit en SV Delden een eigen opgezette regio competitie voor kinderen van 6 jaar. Destijds is dit concept door een aantal verenigingen bedacht om de kinderen van de wat kleinere dorpsclubs ook de kans te geven op zaterdag wedstrijdjes te gaan spelen alvorens ze oud genoeg zijn voor de reguliere KNVB-competitie. Het bleek meteen een schot in de roos.

Want wat is er nou leuker om elke week tegen andere jongens en meisjes te voetballen dan alleen tegen je eigen team- of leeftijdgenootjes met wie je samen traint? En hoe gaaf is het om elke twee weken een uitwedstrijd te hebben? Met zijn allen in de auto naar een ander dorp, ontstaan van kleedkamerhumor, de toespraak van de trainer en dan fanatiek de wei in. De één achter de bal aan, de anders soms nog op zoek naar een bloem of verdwaalde regenworm…

Bij deze 4-tegen-4 wedstrijdjes worden de KNVB-spelregels gehanteerd, uiteraard zonder buitenspel en de scheidsrechter laat de kaarten ook nog thuis... De wedstrijden worden gespeeld in het strafschopgebied of zoals al bij enkele verenigingen op een speciaal aangelegd Welpenvoetbalveld. De wedstrijdjes duren 2x 20 minuten en om garantie op veel doelpunten te hebben, zijn de goaltjes 1 meter hoog en 3 meter breed. Om de zaterdag goed af te sluiten, neemt iedereen aan het einde van de wedstrijd een penalty. Na de laatste speelronde is natuurlijk iedereen een beetje kampioen, spelvreugde en voetbalplezier staan voorop!

Wat de regiocompetitie voor de deelnemende verenigingen zo leuk maakt is dat er in de loop der jaren een mooi stuk noaberkracht is ontstaan, waarbij de verenigingen elkaar waar nodig kunnen helpen en adviseren. Het maken van de speelschema’s rouleert ieder jaar zodat iedereen een keer de organisatie in handen heeft. Het is goed voor de onderlinge contacten tussen de verschillende jeugdafdelingen en de lijntjes zijn zogezegd kort, waardoor een oefenwedstrijd voor de oudere jeugd ook weer makkelijker geregeld is.

De verenigingen die meedoen met de regiocompetitie zitten allemaal bij elkaar in de buurt. Geregeld kloppen andere verenigingen bij de organisatie aan met de vraag of zij ook kunnen deelnemen, maar juist de kleinschaligheid houdt de organisatie goed te doen. Noaberschap is een groot goed!

Zodra het weer kan en mag hopen we de regiocompetitie weer op te starten, zodat ook de huidige groep zesjarigen hun eerste wedstrijdervaring op kan doen in de 4x4 competitie!