Klik op de foto voor meer foto's

Traditiegetrouw stond voor de voetballers van SV Delden op de eerste zaterdag van het nieuwe jaar de eerste sportieve ontmoeting op het programma: voetballen in Sporthal De Reiger in het kader van het Hof van Twente toernooi en aansluitend de onderlinge strijd om de Mösbokaal. Vanwege de aanstaande nieuwbouw van het sportcomplex werd tevens de jaarlijkse nieuwjaarsreceptie (klik hier voor het verslag) gehouden tijdens het Mösbokaal toernooi.

Ieder jaar tijdens de winterstop strijden teams uit de leeftijdscategorie JO8, JO9, JO10 en JO11 om de hoogste plekken in de poules tijdens het Hof van Twente zaalvoetbaltoernooi. Op zaterdag 4 januari was de organisatie van dit toernooi voor JO8 en JO10 in handen van SV Delden. Al in de vroege ochtend waren vrijwilligers druk met de voorbereidingen op een drukke dag. Doeltjes en banken werden op de juiste plek gezet, de koffie voor de toeschouwers pruttelde en de wedstrijdschema's werden opgehangen. Nieuw dit jaar was dat de uitslagen en standen ook online werden bijgehouden, waardoor alle belangstellenden hun favoriete team 'realtime' konden volgen. Vanaf 9:00 uur trapten de JO8-teams het spits af, om 11:00 uur gevolgd door de JO10-teams. Alle teams waren behoorlijk aan elkaar gewaagd en er werden dan ook mooie en spannende wedstrijden op de 'mat' gelegd. Tijdens dit Hoftoernooi waren spelers uit onze JO15 scheidsrechter, mooi om te zien dat deze jongens als vrijwilliger bij de jongste jeugd betrokken zijn.

Om half twee verzamelden de JO12, JO13 en JO15 zich om hun editie Mösbokaal te spelen. Een goede opkomst maakte dat er vijf teams gevormd konden worden die speelden in een volledige competitie. De JO12 spelers, die twee dagen eerder nog deelnamen aan een Speedsoccer toernooi in Wierden, weerden zich kranig bij hun eerste Mösbokaal. Op de helft van de 10 speelronden was er een pauze waar een beker ranja en een zakje chips werden genuttigd. Fel werd er gestreden om de winst maar alles verliep heel sportief. Iets na half vijf was de winnaar bekend. Plek vijf was voor Barcelona, vierde werd Ajax, derde plek was er voor PSV, Dortmund legde beslag op plek twee. De onbetwiste winnaar met vier gewonnen wedstrijden was Liverpool. De spelers en leider van dit team ontvingen allen een grote plak chocolade. Na het fotomoment ging iedereen tevreden naar huis.

Nadat de junioren aan het einde van de middag het strijdtoneel verlaten hadden, kwamen de senioren ‘s avonds in actie. Dat het dit jaar een bijzondere editie van het Mösbokaal zou zijn, stond vooraf al vast. Omdat de verbouwing van het clubcomplex van SV Delden in volle gang is, werd voor de jaarlijkse nieuwjaarsreceptie uitgeweken naar de Boemel, tijdens het Mösbokaal. En wie kan het zeggen, want als het nieuwe complex op tijd klaar is, kan dit zomaar de laatste Mösbokaal zijn aan de Reigerstraat?

Dit jaar is gekozen om de deelnemers te verdelen over acht teams en twee poules. Allereerst werd er gespeeld in een halve competitie, waarna van iedere poule de twee hoogst geëindigde teams door gingen naar de halve finales. De nummers 1 van de poules speelden tegen de nummers 2 van de andere poule. De winnaars van de halve finales moesten tegen elkaar in de finale strijden om te bepalen wie met de roemruchte bokaal naar huis zou gaan.

Ook de dames waren dit jaar weer van de partij. Na een jaartje afwezigheid door voorzichtigheid en vele blessures, waren de dames nu weer in staat om een eigen competitie te spelen. De wedstrijden van de dames werden afgewisseld met de wedstrijden van de heren.

Ondanks dat getracht wordt om de teams zo eerlijk mogelijk in te delen was de strijd bij de heren in Poule A al snel beslist. Team 2 wist alle wedstrijden te winnen, met 9 doelpunten voor en nul tegen. In Poule B was de strijd om de tweede plaats, en daarmee een plaatsje in de halve finale, zeer spannend. In de allerlaatste wedstrijd van de poulefase moest team 7 winnen van team 5 om door te gaan naar de halve finale. Team 5 had aan een gelijkspel voldoende. Team 7 kwam op voorsprong, maar kort erna kwam team 5 langszij. Team 5 leek daarmee af te stevenen op een plaatsje in de halve finale, tot team 7 een minuut voortijd onverwacht alsnog de winnende binnen schoot.

Team 7 mocht in de halve finale strijden tegen team 2. Zoals iedereen verwachtte nam team 2 eenvoudig de leiding en stond al snel op 2-0 voorsprong. Bij de aftrap na de tweede treffer van team 2, zorgde Cristian Vreriks vanaf de middellijn meteen voor de aansluitingstreffer. En in de “dying seconds” wist team 7 er zelfs een gelijkspel uit te slepen. Penalties moesten uitkomst bieden. Daarmee wist team 2 alsnog de winst naar zich toe te trekken. De andere halve finale werd ook beslist met penalties. In de finale liet team 2 er geen gras over groeien en trok eenvoudig de winst naar zich toe. Zo wist Sven lukte Willink zijn 4e Mösbokaal op rij te veroveren, samen met Nick Stokkentreeff, Dajo van Norel, Roy Spoolder, Mathijs Ter Keurs en Tom Oonk.

Bij de dames was het niveau verzorgd en goed, maar de winst ging heel eenvoudig naar team 3. Het team onder leiding van Steffie Groothedde wist 3 wedstrijden te winnen en 1 keer gelijk te spelen. al voordat de laatste wedstrijd gespeeld was, was de winst in het toernooi een feit.

Dat dit toernooi ieder jaar weer in trek is, blijkt wel uit de opkomst. Ook de clubleden die niet deelnamen aan het toernooi, weten in grote getale de sporthal te vinden. Tijdens het toernooi was de bovenloop goed gevuld en nadien droegen ze weer bij aan de gezelligheid in de Boemel. Voor velen is het ook een traditionele aftrap van de tweede seizoenshelft. Uiteraard wist Willem van café de Boemel het feest compleet te maken door zijn welbekende gastvrijheid.