klik op de foto voor meer foto's (met toegift: zes foto's van www.heracles.nl)

Onder grote publieke belangstelling hebben Marthijn Zweepe, Mark Tuitert en trainer René Belt woensdag 13 mei afscheid genomen van het eerste elftal van SV Delden. De vriendschappelijke wedstrijd tegen Oud Heracles en de ouderwets gezellige ambiance in het clubhuis, na afloop van de wedstrijd, vormden het perfecte decor voor het besluit van drie indrukwekkende sportieve carrières bij de blauw-gele hoofdmacht.

De aftrap van de wedstrijd werd opgeluisterd door drie speciale 'pupillen van de week': de dochters van Marthijn en Mark en de kleindochter van René. Met deze familiaire opening was de toon voor de avond gezet: een sportieve oefenwedstrijd tegen een ruime selectie van oud-Heracles-spelers, die bij tijd en wijle lieten zien dat ze het voetballen nog niet verleerd zijn.

Oud-Heraclied Käre Becker zette de gasten, vanzelfsprekend bijna, na ruim tien minuten op een 0-1 voorsprong, maar SV Delden gaf zich nog niet zomaar gewonnen. Vijf minuten na de openingstreffer tekende Niek Boerboom de gelijkmaker aan, na een voorzet van Kevin Otten en met de welwillende medewerking van Heracles-goalie Brian van Loo. In het restant van de eerste helft hield SV Delden de schade beperkt tot een 1-2 achterstand, door een treffer van Nick de Graaf. Pas in de tweede helft vertaalde Oud Heracles het veldoverwicht in een ruimere score. De tweede treffer van Käre Becker betekende de 1-3 en Dennis van Dijk bepaalde de eindstand op 1-4.

Belangrijker dan de uitslag waren echter de drie rode kaarten die arbiter Arjan Laarhuis vlak voor het eindsignaal moest trekken. Vlak achter elkaar dienden zowel trainer René Belt als de oudgediende verdedigers Marthijn Zweepe en Mark Tuitert het veld te verlaten, om vervolgens de lovende woorden van voorzitter Hans van Laarhoven en de attenties van het eerste elftal in ontvangst te nemen.

Mark en Marthijn zullen, na respectievelijk 17 en 19 jaar bij SV Delden 1, een stapje terug doen. Vanaf volgend seizoen zullen ze hun kunsten vertonen in het tweede elftal van SV Delden. René Belt blijft, aansluitend op zijn tweede periode bij SV Delden, actief als hoofdtrainer: volgend jaar heeft hij de selectie van BSC Unisson uit Boekelo onder zijn hoede.

Na afloop van de wedstrijd werden René, Mark en Marthijn ook nog eens door Nico Jan Hoogma, aanvoerder van de oud-Heraclieden, in het zonnetje gezet. Ze kregen een ouderwetse bal aangeboden, mét veter en met een verwijzing naar de twee landstitels van de Almeloërs. Wedstrijdsponsor Benno Nobbenhuis, welbekend van de markt en van de Onder- en Nachtmode, kreeg van de algemeen directeur van Heracles Almelo een waardebon aangeboden, niet alleen voor een groepsbezoek aan een competitiewedstrijd in het vernieuwde Polman stadion, maar ook voor een financiële ondersteuning voor de opleiding van het jeugdkader van SV Delden.

Na dit mooie gebaar en de bijpassende mooie woorden ging in het clubhuis het muzikale volume iets omhoog en werd de verlichting een beetje gedimd, waardoor de ambiance uit de hoogtijdagen van SV Delden 1 weer kon herleven. Met een dergelijk sfeervol afscheid, temidden van talloze supporters van de afgelopen jaren, werd ondubbelzinnig duidelijk dat er een definitief einde is gekomen aan een gedenkwaardig blauw-geel voetbaltijdperk. René, Mark en Marthijn, bedankt!