klik op de foto voor meer foto's

De geschiedenis herhaalt zich. In het oorlogsjaar 1943 was het ook voor voetbalverenigingen een moeilijke tijd, zo ook voor de voetbalvereniging Delden. In dat jaar zond de secretaris van deze vereniging een brief aan de KNVB-afdeling Twenthe, dat ze wegens een spelerstekort niet meer konden spelen in kompetitieverband. Spelers van de club waren bang door de Duitsers gearresteerd te worden tijdens wedstrijden en ook waren verschillende spelers ondergedoken.

In april 1945 werd ook Delden bevrijd. In diezelfde maand speelde een team van de Royal Air Force tegen een elftal van Delden spelers.

Erg mooi dat dit jaar, zeventig jaar na de bevrijding in Delden, zoveel activiteiten worden georganiseerd die herinneren aan deze bevrijding.

Het idee ontstond om ook de destijds gehouden voetbalwedstrijd tussen de RAF militairen en SV Delden spelers nu te herhalen. De wedstrijd vond plaats op vrijdagmiddag 3 april op een terreintje achter de Wendezoele tussen een vliegtuigje, tenten, allerlei tanks, jeeps en andere voertuigen. Evenals in 1945 moest er veel geïmproviseerd worden; er was geen belijning en echte doelen ontbraken.

De wedstrijd ging gelijk op. De inzet van de militairen compenseerde volledig de grotere techniek van de blauw-gelen. In de pauze werd onder het genot van een heerlijk zonnetje lekkere cake en thee genuttigd.

Wilt u de uitslag weten? De meeste toeschouwers neigden naar een gelijkspel. De uitblinkende scheidsrechter Martin was resoluut in: 6-6!  Laten we het daar maar op houden.

Het RAF-team ontving een mooie SV Delden handdoek als herinnering  en alle toeschouwers zagen een gezellig voetbalpartijtje.