Klik op de foto voor meer foto's

Scheidsrechterscommissie timmert aan de weg met opleiden jonge fluitisten.

Een wat raadselachtige titel misschien, maar het is toch echt zo. Wat gebeurde er dan allemaal bij SV Delden de dag na de kerstdagen? Normaal is dit een rustige periode in de winterstop, vandaag echter werden Veld en Finish overspoeld door jonge aankomende scheidsrechters. Fluiten: het blijft voor veel voetbal liefhebbers een lastig onderdeel. En toch is het onmisbaar, immers zonder scheids geen wedstrijd.

Na een lange Corona vertraging was het namelijk weer tijd voor de cursus pupillen scheidsrechter. Noodzakelijk om het groeiende aantal jeugdwedstrijdjes te voorzien van een gediplomeerde fluitist en een goede kweekvijver voor arbiters bij wedstrijden van oudere jeugd en senioren.

Liefst 24 (u leest het goed!) meisjes en jongens van SVO Twickel MO15-1 en uit de JO16-1, JO14-1 en JO13-1 hadden zich opgegeven voor de cursus. Zij werden ontvangen in onze kantine De Finish en om 10.00 uur begon docent Jan Everlo van Scheidsrechtersvereniging Hengelo en Omstreken (SHO) met een stukje theorie over spelregels en dergelijke. Daarna was het al snel praktisch aan de bak voor de cursisten met een onderlinge wedstrijd van de JO-10 teams.

Ook fluiten maakt hongerig, dus de heerlijke lunch verzorgd door Saskia en Angelique, ging er gretig in. Na de middag weer een korte spelregeluitleg en toen was de tweede groep aan de beurt om de wedstrijd tussen JO11 en JO12 te begeleiden.

Als afsluiting nog een zenuwklusje, waar zelfs toparbiters in het profvoetbal een hekel aan hebben: de spelregeltoets. Het zal niemand verbazen dat met zo’n ervaren cursusleider als Jan alleen maar voldoendes gescoord werden … iedereen geslaagd! Alle deelnemers haalden daarmee het felbegeerde diploma en kregen een scheidsrechter starters set met wat blauw-geel lekkers, waarmee de cursus ten einde was.

De scheidsrechters commissie kijkt zo terug op een bijzondere 27e december 2022. Niet alleen zijn we veel scheidsrechters rijker, maar ook blijkt weer de prima samenwerking binnen onze club. Veel dank aan de trainers / leiders van de JO-13, -14, -16 en MO-15 voor hun gedreven werving bij speelsters en spelers. Voor fluiten heb je voetballers nodig, dus ook een dankjewel aan de teams JO-10, -11 en -12 voor hun medewerking. De catering door De Finish was zoals gezegd goed verzorgd, Angelique en Saskia, grote klasse en nogmaals dank. Peter Naafs, Janny L.W. en Marc B., ook jullie bedankt voor jullie bijdrage aan het slagen van deze dag. En op de dag zelf was het fijn ondersteuning te hebben van Twan en Christoffel, top mannen. Maar het grootste dankjewel is vandaag voor docent Jan van de SHO met z’n jonge cursisten, meisjes en jongens die lef hebben en de uitdaging van het fluiten durven aan te gaan!

En dus ALLEMACHTIG … SV Delden en SVO Twickel zijn in één klap liefst 24 scheidsen rijker!! Dit is waarschijnlijk in onze bijna 100-jarige historie niet eerder voorgekomen. De foto’s zijn het bewijs dat het geen droom is, toch knijpt de scheidscie zich voor de zekerheid nog een keer in de arm … ’t is écht waar!