klik op de foto voor meer foto's (door Piet Brummer)
De aanloop naar Sportpark de Mors was er logischerwijze een van formaat. Maar sinds er daadwerkelijk gebouwd wordt, rijgen de hoogtepunten zich in snel tempo aaneen. Op 12 mei diende zich het hoogste hoogtepunt aan: in alle vroegte werden de raatliggers voor de overspanning van de sporthal geleverd. Met een lengte van 28 meter en een gewicht van jewelste was dit geen sinecure. Noaberschap, stuurmanskunst en geduld maakten dat het allemaal goed kwam.
Om de overlast voor de omgeving zo klein mogelijk te houden waren de heren bouwers en transporteurs in alle vroegte begonnen met de voorbereidingen. Om 6.00u was men reeds onderweg en rond 7.30u was de moeilijkste fase van het transport al geklaard, namelijk de haakse bocht van de Vossenbrinkweg naar de Sportlaan. Het transport werd, ondanks het vroege tijdstip, gadegeslagen door veel buurtgenoten en overige geïnteresseerden.
Voor de aanwonenden van het traject kwam het transport dan ook niet als een verrassing, ze waren per brief op de hoogte gebracht. In die brief was hen tevens verzocht om auto’s elders te parkeren en er rekening mee te houden dat de ‘staalroute’ niet beschikbaar was. Het bleek niet aan dovemansoren gericht, op het tracé was geen auto te bekennen. De coöperatieve houding van de noabers maakte dat het transport zonder tegenslagen Delden in kon rijden, hoewel het nodige pas- en meetwerk nodig was om het sportpark te bereiken.
Toen het staal eenmaal op de plek van bestemming was, was het voor de professionals van Deldense Staalbouw Twente een koud kunstje om de strekkende meters over de zijspanten te spannen en zo de stalen basisconstructie te volbrengen. Waar een paar weken geleden de betonvloer nog aan het uitharden was, zijn de contouren van de hal nu al compleet en dient zich met het hoogste punt een nieuwe fase in de bouw aan. Het volgende hoogtepunt zal slechts figuurlijk zijn.
Kijk op de website van Sportpark de Mors voor nog meer foto's