Klik op de foto voor meer foto's.

Alle trainers en leiders van SV Delden en SVO Twickel waren maandagavond 18 maart door de Technische Commissie (TC) uitgenodigd om kennis te maken met Rinus, de online assistent trainer van de KNVB.

Naast de trainers en leiders waren het hoofdbestuur, TC en het JO12-team (praktijk trainingsgroep) aanwezig.

Achtergrond
Je kind gaat op voetbal en er wordt gevraagd of je niet de trainer wilt worden. Natuurlijk wil je dat. En ineens ben je een voetbaltrainer. Ook bij SV Delden vervullen ouders vaak een trainers- of leidersrol. Een aantal jaren geleden kwam het verzoek of de club meer ondersteuning zou kunnen bieden op het gebied van trainingsoefeningen.
De TC heeft de afgelopen jaren veel tijd besteed aan het aanbrengen van meer voetbalstructuur binnen de vereniging. Een van de wensen was het bieden van handvatten voor de trainers. Verschillende online tools zijn bekeken, maar uiteindelijk is gekozen voor de niet commerciële KNVB tool Rinus.

“Avondje Rinus”
Vanuit de KNVB was maandagavond projectmedewerker Sander Rosink aanwezig om de mogelijkheden van Rinus toe te lichten. De avond zag er als volgt uit:
• Opening/inleiding
• Praktijktraining aan hand van Rinus App (JO12)
• Nabespreking praktijktraining
• Overige mogelijkheden van Rinus
• Doorontwikkelen van de jeugdopleiding
• Overige ondersteuningsmogelijkheden van de KNVB

Na een korte inleiding moesten alle deelnemers de app downloaden en werd op een groot scherm gepresenteerd hoe een trainer zelf een training kan samenstellen. Nadat iedereen enigszins wegwijs was gemaakt, lukte het de deelnemers zelfstandig dezelfde training op hun telefoons krijgen. Deze training werd uiteindelijk met JO12-spelers op het veld in de praktijk gebracht, dit alles onder leiding van trainers Harald Breukers, Paul Oude Heuvel en Sven Lutke Willink.

Na de praktijktraining werden de mogelijkheden van de Rinus app verder toegelicht. Een trainer kan in de tool eerst filters aanbrengen op leeftijd, doelstelling van een training, het aantal spelers en de duur van een training. Vervolgens kan hij/zij een keuze maken uit losse oefeningen, complete trainingen of juist kiezen voor meerweekse programma’s.

Wanneer een training uiteindelijk ingepland staat, is overzichtelijk te zien welke materialen voor een oefening nodig zijn, met welke leeftijdskenmerken hij/zij te maken heeft en kan eventueel in een korte instructievideo bekeken worden hoe de training zou moeten gaan. Erg handig is de mogelijkheid om trainingen met andere trainers te delen, maar natuurlijk ook alvast met de teams.

Voorbeeld trainingsoefening:
Nieuwsgierig naar de online tool in het algemeen? Ga naar de site van de KNVB: https://www.knvb.nl/assist-trainers/rinus

Ontwikkeling jeugdopleiding en ondersteuning KNVB
Nadat de uitleg over Rinus was afgerond, werd het laatste gedeelte van de avond tijd besteed aan de vraag: Waarin zijn wij als vereniging heel sterk en waarin juist niet?
De terugkoppeling vanuit de aanwezigen werd door Sander Rosink genoteerd. Op basis van de feedback uit de zaal, zal de KNVB in overleg met de TC mogelijke andere thema-avonden bij SV Delden komen houden. Nieuws hierover volgt vanuit de TC.

De Technische Commissie kijkt terug op een zeer geslaagde, leerzame avond en gaat ervan uit dat trainers, maar ook leiders veel profijt zullen hebben van de mogelijkheden die Rinus biedt.