klik op de foto voor meer foto's

"Man, wat kan den keerl kuiern." Topscheidsrechter Eric Braamhaar verzorgde voor Het Hart van Delden op donderdag 1 december een bijzonder geanimeerde eerste editie van "Möspraot live". Zo'n vijftig belangstellenden - behalve leden van Het Hart van Delden waren ook de scheidsrechters van SV Delden uitgenodigd - hadden zich verzekerd van een plekje in de kantine en zij werden niet teleurgesteld. Braamhaar wist met zijn levendige verhalen, in een gezellige wisselwerking met zijn toehoorders, van begin tot eind te boeien.

Braamhaar - Rijssenaar van oorsprong, maar woonachtig in Enter - vertelde honderduit over zijn belevenissen als scheidsrechter, vanaf het prille begin bij de pupillen in Rijssen, via de koude zondagmorgenwedstrijd tussen Reutum en Fleringen, tot aan de internationale top met bijvoorbeeld Benfica en Real Madrid. Maar net zo makkelijk ook vertelde hij over de begeleiding van scheidsrechters, bij zijn eigen kluppie SV Enter, en in het talententraject bij de KNVB. Anekdote na anekdote schudde Braamhaar uit zijn mouw, met menigmaal de lachers op zijn hand, en de meeste vragen uit het publiek konden direct rekenen op een adrem weerwoord. Het lijstje 'ergernissen in de voetballerij' bleek voer voor zoveel discussie dat de geplande drinkpauze er bijna bij in schoot.

Na de pauze was er ruimte om nader in te gaan op diverse spelregels die week-in week-uit tot verwarring leiden, niet in het minst omdat de FIFA afgelopen seizoen ook nog de nodige veranderingen heeft doorgevoerd. Hiermee werd het niet alleen een onderhoudende en hilarische avond, maar ook nog eens een leerzame avond, waar onze eigen scheidsrechters en voetballers de komende tijd zeker hun voordeel mee kunnen doen.

Het slotakkoord van de avond was voor Gerrit Seppenwoolde, die Eric Braamhaar namens Het Hart van Delden bedankte voor een boeiende presentatie, terecht ondersteund door een klaterend applaus van het publiek. Iets later dan gepland kon er vervolgens, onder het genot van een hapje en een drankje, nog uitgebreid worden nagepraat, waarbij iedereen het er wel over eens was: "Man, wat kuiern kan den keerl."