klik op de foto voor nog een foto

De eerste zaterdag van het nieuwe jaar is Sporthal De Reiger traditioneel de plek voor het zaalvoetbaltoernooi van SV Delden. Overdag is de zaal het domein voor het Hoftoernooi voor de jeugd, waarna het 's avonds de beurt is aan de senioren om hun zaalvoetbalkunsten te vertonen.

Ook afgelopen zaterdag 6 januari heeft een trouwe groep vrijwilligers dit toernooi weer tot een mooi begin van het voetbaljaar gemaakt. Al om acht verzamelden zich de eerste vroege vogels om alles volgens het draaiboek gereed te zetten. Ook de catering is daarin in prima handen van Sylvia Dijkman.

Vanaf negen uur tot drie uur werd er gespeeld in het kader van het Hof van Twente zaalvoetbaltoernooi. De jeugd onder de 9 jaar beet het spits af. Er werd gespeeld in een poule van vijf teams. Vijf verenigingen uit de Hof van Twente speelden allemaal tegen elkaar waarna de balans werd opgemaakt. SV Delden JO9-2 kwam als winnaar uit de bus.

Hierna was de jeugd onder de 11 jaar aan de beurt. Er werden twee poules gespeeld in deze leeftijdscategorie. Uiteindelijk kwamen Delden JO11-1 en Twenthe JO11-2 als winnaars uit de bus. In de andere poule won Twenthe JO11-3, Delden JO11-2 eindigde hier als vierde.

Vanaf half vier speelden de JO13 en JO15 teams van SV Delden een onderling mix toernooi. Gestreden werd om de Mösbokaal. Tegen zes uur was de winnaar bekend: Bayern München mag zich een jaar lang winnaar noemen van de felbegeerde titel. Een speciaal woord van dank gaat uit naar de jonge scheidsrechters van SV Delden die deze lange voetbaldag de wedstrijden uitstekend hebben geleid.

Nadat de jeugd aan het einde van de middag het strijdtoneel verlaten had, kwamen vanaf half zeven de senioren in actie. Dit jaar is gekozen om de deelnemers te verdelen over acht teams en twee poules. Allereerst werd er gespeeld in een halve competitie, waarna van iedere poule de twee hoogst geëindigde teams door gingen naar de halve finales, om vervolgens in de finale wedstrijd te kunnen bepalen wie met de roemruchte bokaal naar huis zou gaan. Voor de bepaling van de teams worden alle selectiespelers, JO19 en JO17 spelers en overige senioren willekeurig bij elkaar gezet. Daarmee doet de organisatie een poging om gelijkwaardige teams op papier te krijgen.

Zo was team 2 in de poulefase met twee gelijke spelen in de eerste wedstrijden absoluut nog niet zeker van een plaats in de halve finale. Echter werd de laatste wedstrijd door team 2 overtuigend gewonnen, waardoor zij alsnog een ronde verder mochten. In de andere poule was de strijd snel gestreden. Team 8 ging met de volle 9 punten naar de halve finale. Team 5 zat daarentegen al vroeg in De Boemel, want zij eindigden met 0 punten op een vierde plaats in de poulefase, na zelfs een afslachting van de nummer 3 van de poule.

Team 2 moest het in de halve finale opnemen tegen team 6. Na een gelijkspel volgde een spannende ontknoping in de strafschoppenserie. Na zeven strafschoppen stond de score nog steeds gelijk. Toen de achtste strafschop geraakt werd door team 6, was keeper Roy Belt van team 2 zo alert om te melden dat de keeper van het andere team nog geen strafschop genomen had, terwijl de zojuist gescoorde speler al een tweede keer een penalty genomen had. Het doelpunt werd dus ongeldig verklaard en de keeper stond face-to-face met de andere keeper. En deze werd gemist! Dus team 2 kroop wederom door het oog van de naald, nu richting de finale. In de andere halve finale was de strijd wel mooi, niet spannend. Evenals in de poulefase wist team 8 overtuigend te winnen.

De finale was dit jaar spectaculair! Halverwege de wedstrijd wist team 2 de leiding te nemen in de wedstrijd en daarna gooiden zij achterin de spreekwoordelijke deur dicht. Team 8 zette alles op alles om toch nog te scoren. Uiteindelijk werd het in de slotseconden 1-1 en moesten wederom penalty's gaan bepalen wie de winnaar van de wedstrijd werd. In dit geval strandde team 2 alsnog op team 8. Discussie alom of team 8 de terechte winnaar van de finale was. Gezien hun prestatie in het hele toernooi is de beker voor Patrick Penninkhof, Raymond van de Roest, Sven Lutke Willink, Ruben Diele, Robert Oplaat en Laurent Vaanholt in ieder geval wel verdiend.

Dat dit toernooi ieder jaar weer in trek is, blijkt wel uit de opkomst. Ook de clubleden die niet deelnamen aan het toernooi, weten in groten getale de sporthal te vinden. Tijdens het toernooi was de bovenloop goed gevuld en nadien droegen ze weer bij aan de gezelligheid in De Boemel. Voor velen is het ook een traditionele aftrap van de tweede seizoenshelft. Uiteraard wist Willem van Café De Boemel het feest compleet te maken door zijn welbekende gastvrijheid.