Naar aanleiding van de uitzending van Zembla van afgelopen woensdag zijn er, ook bij SV Delden, vragen gesteld over de mogelijke gezondheidsrisico's die spelen op kunstgras met rubberkorrels met zich mee zou brengen. Het bestuur van SV Delden wil in dit verband verwijzen naar de reactie van de KNVB, waaruit blijkt dat de komende tijd gewoon op kunstgras gesport kan blijven worden - klik hier.

Inmiddels is duidelijk dat behalve de Europese Commissie ook het RIVM de komende tijd aanvullend onderzoek gaat doen naar de mogelijke gezondheidsrisico's van de rubberkorrels in kunstgras. In een eerste reactie laat het RIVM weten dat er geen reden is om te stoppen met sporten op deze kunstgrasvelden, maar dat het voorlopig af te raden is om kinderen met de korrels te laten spelen en dat het natuurlijk verstandig is om na het sporten te douchen en schone kleding aan te trekken - klik hier.

Ook de gemeente Hof van Twente, verantwoordelijk voor onder andere het kunstgrasveld van SV Delden, heeft naar aanleiding van de uitzending van Zembla gereageerd - zie hieronder.

Kunstgras met rubbergranulaat, informatie gemeente Hof van Twente

Kunstgras met rubbergranulaat: wat nu?

Het televisieprogramma Zembla besteedde op 5 oktober aandacht aan het gebruik van SBR rubbergranulaat in kunstgrasvelden bij sportverenigingen. De samenstelling van de rubberkorrels staat nu ter discussie. De korrels, waar onder meer gemalen autobanden in zitten, kunnen mogelijk gezondheidsproblemen geven. Ruim 90% van alle circa 2.000 kunstgrasvoetbalvelden in Nederland, is ingestrooid met SBR rubber.

Welk onderzoek is er gedaan?

Zoals in veel gemeenten, liggen er in Hof van Twente ook velden die zijn ingestrooid met SBR rubberkorrels. Hof van Twente heeft er 9. Het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) heeft in 2006 onderzoek gedaan naar de veiligheid van rubbergranulaat. Uit de beoordeling bleek dat de korrels geen risico's met zich meebrengen voor de gezondheid van mensen die sporten op kunstgrasvelden. De Vereniging Sport en Gemeenten (VSG) en het RIVM hebben naar aanleiding van het onderzoek aangegeven geen belemmeringen te zien voor het gebruik van SBR rubber. Daarom heeft de gemeente Hof van Twente besloten om ook dit type instrooimateriaal te gebruiken.

Wordt er nieuw onderzoek uitgevoerd?

Door de nieuwe ontwikkelingen heeft de Europese Commissie aan het EHCA (European Chemicals Agency) opdracht gegeven om onderzoek te doen naar de samenstelling van het rubbergranulaat en de effecten hiervan op de gezondheid van mensen. De uitkomst daarvan is nog niet bekend, de resultaten van het onderzoek worden rond februari 2017 verwacht.

Wat is de situatie in Hof van Twente?

In Hof van Twente ligt op de volgende velden kunstgras met rubbergranulaat:

- sportpark ’t Piepwillem (VV Twenthe), 2 velden
- sportpark ’t Doesgoor (SV Hector) 1 wedstijdveld en 1 oefenhoek
- sportpark Heeckeren (GFC)1 oefenhoek
- sportpark Scheetheuvel (Rood Zwart)1 veld
- sportpark de Mors (SV Delden) 1 veld
- sportpark Endemansdijk (Sportclub Markelo)1 veld
- sportpark Rupertserve (WVV) 1 veld
De andere kunstgrasvelden in Hof van Twente zijn zandvelden of zijn ingestrooid met een ander materiaal (kurk).

Waarom worden rubberkorrels gebruikt?
De rubberkorrels zorgen ervoor dat het kunstgrasveld dezelfde eigenschappen krijgt als een gewoon (natuur)grasveld, zodat de bal niet te snel rolt en niet te hoog stuitert. Rubbergranulaat is fijngemalen rubber. Dit wordt vaak gemaakt van oude rubberproducten zoals versnipperde autobanden.

Wat doet de gemeente Hof van Twente?
Als uit het onderzoek door de Europese commissie blijkt, dat er onacceptabele gezondheidsrisico's zijn, dan zullen de eisen worden aangepast. Zo ver is het nog niet. Ook de gemeente Hof van Twente ziet de resultaten van de Europese commissie met veel belangstelling tegemoet. Wij willen uiteraard graag weten hoe het precies zit. Of en wat er eventueel met deze velden zou moeten gebeuren, kan worden bepaald nadat de uitkomsten van het onderzoek van de Europese commissie bekend zijn.

Vragen?
Hebt u vragen, neem dan contact op met Clemens Volker, beleidsmedewerker accommodaties bij de gemeente Hof van Twente, telefoonnummer (0547)857320 of mailadres: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Toevoeging: verklaring Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) heeft gisteren in een verklaring het volgende aangegeven:

Mededeling RIVM: Sporten op kunstgrasvelden

Het RIVM begrijpt de onrust die is ontstaan naar aanleiding van de uitzending van Zembla over de veiligheid van het sporten op kunstgrasvelden. Op basis van de bestudeerde informatie verwacht het RIVM niet dat de toepassing van rubbergranulaat op kunstgras zal leiden tot risico’s voor de gezondheid. Er is nu geen reden om te stoppen met sporten op deze velden.

Op verzoek van het ministerie van VWS is in januari 2016 nog eens kritisch naar de studie-opzet van de bij Zembla omstreden INDUSTOX studie gekeken. Het RIVM concludeert dat er PAKs uit rubbergranulaat kunnen vrijkomen, er zijn echter geen aanwijzingen dat dit leidt tot een gezondheidsrisico voor de sporter. Wel heeft het RIVM aanbevolen aan het Ministerie om alle nieuwe informatie te evalueren. Het is dan ook goed dat het European Chemical Agency (ECHA) in opdracht van de Europese Commissie onderzoek doet naar de risico’s van rubbergranulaat. De uitkomsten hiervan worden begin 2017 verwacht.”