Ploeteren bij Plaat'n Bertha en Zwarte Marie (1923-1937)

Zoals in het verhaal rond de oprichting van SV Delden is beschreven, is het voetbal in verenigingsverband in Stad Delden begonnen met de oprichting van D.V.C., in 1909. In de paar jaar dat D.V.C. gevoetbald heeft, heeft zij daarvoor een veldje op de Achtermors gebruikt – de plek waar nu het zwembad in Delden is.

Het terrein waarop V.V. Delden haar eerste officiële competitie (1924-1925) en waarschijnlijk ook de tweede competitie heeft afgewerkt, staat bekend als de "Molenvennen". Het was niet meer dan een stukje heideveld en moet gezocht worden in de buurt waar thans de Boerenbond is gevestigd. Was- en kleedaccommodatie was er niet; men kleedde zich om op het veld. En men ging er op de fiets naar toe, met de schoenen met de veters aan elkaar geknoopt over het stuur.

Daarna werd voor één jaar gebruik gemaakt van het terrein van "Plaat'n Bertha" en haar zoon "Plaat'n Toon". Op die plaats verrees later het horecabedrijf "De Rustende Jager". De was- en kleedaccommodatie was daar niet anders dan bij de Molenvennen. De huur van het terrein voor dat ene jaar bedroeg Hfl. 20,–.

In 1926 verhuisde de V.V. Delden naar Wernink Marie ("Zwarte Marie") aan de Goorsestraat. Hier kon men zich omkleden en wassen op de deel. Marie zette voor alle spelers een stoel voor de kleren klaar en een teiltje water om zich na afloop te wassen. Dat er gevaren aan de deel verbonden waren ondervond destijds een speler van Wilhelminaschool. Na de wedstrijd vond hij zijn hemd nagenoeg opgegeten door de koeien. Het bij de TVB ingediende protest haalde echter niets uit. "Dan had hij zijn kleren maar niet zo slordig weg moeten leggen," was de reactie van Deldens zijde.

Het veld bij Wernink Marie, waar natuurlijk de koeien graasden als er niet gevoetbald werd, lag blijkbaar nogal laag want herhaaldelijk stond het veld nagenoeg blank. Dan moesten de bestuursleden en spelers van V.V. Delden voor aanvang van de wedstrijd de handen uit de mouwen steken om het terrein bespeelbaar te maken. Met emmers, teilen en ketels werd het overtollige water afgevoerd. Voorwaar een bijzondere "warming-up", destijds.

...wordt vervolgd...

bron: jubileumclubblad "SV Delden 60 jaar"